Dec 31, 2009

Happy New Year

It is like a new Sunrise………... of Hope, of Prosperity, of Happiness
It is like a new Beginning……….…. of Thoughts, of Words, of Action
It is like a new Day……………………. of Energy, of Strength, of Ideas
It is like a bunch of whole new Things….. of Prayers, of Friends, of Love

Happy New Year

Dec 29, 2009

ERC New Journals

The list below contains the names of newest ERC journals and articles. You may ask for your desired journal or the article.

Name of Journal

1. Childhood Education /Fall 2009
  • Achieving success with African American Learners: A Framework for culturally Responsive Mathematis teaching
  • Drawing opens pathways to problem solving for young children
  • Pre-Kindergartners learn to Write.
  • Teacher Strategies for smoothing the transition to middle school
  • A Policy Examination of teaching and learning for early childhood education

2. Educational Leadership /Fall-09

  • Teaching with interactive whiteboards (already posted).
  • Health learning

3. Educational Management Administration & Leadership/Nov-09

  • Assessing teacher performance
  • Investigating secondary school leader's perceptions of performance management.
  • Assessing the performance of secondary school headteachers
  • Community involvement in school development
  • Adolescent leadership development.

4. English Teaching Professional /Nov-09

  • Is Reading aloud allowed?
  • Walking Sticks
  • Literacy in two languages.

5. La Recherche/Dec-09

  • Les Promesses des Energies Renouvelables.
  • Ardipithèque nouvel ancêtre de l'homme.
  • Dépister la délinquance dans le cerveau de l'enfant.

6. Le Français dans le Monde/Nov -Dec 2009

  • Fêtes & Traditions

7. Mathematics Teacher /Nov-09

  • Ten things to consider when teaching proof
  • Learning Deductive reasoning through games of logic
  • Preparing for formal proof on geometry.

Dec 2009/January 2010

  • Mathematics problems from ancient Egyptian papyri
  • Mathematical letter writing
  • Algebra, Home Mortgage and Recessions

8. Modern English Teacher /Oct-09

  • Teaching with style
  • The Amazing power of sayings and quotations
  • The idiot's guide to big grammar items
  • Diagnostic procedures in language learning
  • Teaching be and do

9. Pour la Science/Dec-09

  • Les Néandertaliens pourquoi ont-ils disparu?
  • Les étoiles noires
  • Vaccins innovants
  • Classements automatiques .

Nov-09

  • Hasard et incertitude les défis qu'ils posent.
  • Le casse-tête des évènements rares.
  • Des gènes sous l'emprise du hasard.
  • Du Chaos dans les neurones.

10. Recherches en Didactique des Mathématiques/2009

  • Problèmes de dénombrement et émergence de premiers modèles fonctionnels
  • Rapports et articulations entre cadres théorique: Le cas de la théorie anthropologique du didactique
  • Les équations différentielles a l'interface mathématiques-physique .

11. School Science and Mathematics /Oct-09

  • Constructing elementary teachers' beliefs, Attitudes and practical knowledge through an Inquiry-Based elementary science science course.
  • Beginning Mathematics teachers' .
  • Preservice teacher's Analysis of children's work to make instructional decisions.
  • Science and mathematics education in a context of National crises

Nov-09

  • Graphing calculator use in algebra teaching
  • Exploring middle school girls '

12. Science Education/ Nov-09

  • Hight School science teachers' views of standard and Accountability
  • The Link between policy and practice in science education
  • Academic preparation in biology and advocacy for teaching evolution

13. Teaching Children Mathematics / Dec 2009 Jan 2010

  • In Mathematics a universal language.

Nov-09

  • Math Club problem posing
  • Support preservice teacher's reasoning and justification
  • Mathematical graphic organizers
  • Early Algebra to reach range of learners
  • Supporting math Vocabulary acquisition.

14. Technology and Learning/Nov-09

  • The Facts on online learning
  • Facebook faceoff continues

15. Young Children/Nov-09

  • Make a Little Music
  • Using Read-Alouds with critical literacy literature in K-3 Classrooms
  • Digital Tools for the early childhood Curriculum.
  • Helping all families participate in schools

16. لغة العصر/Dec-09

  • الانترنت هل تفتت الدولة الواقعية وتبني الامة الافتراضية
  • روشتة رقمية لوجبة سليمة وهنية
  • دليلك لتصبح عضوا نشطاً على الفيس بوك

Dec 28, 2009

التعليم باستخدام كتاب إلكتروني تعليمي في كلية خالد بن الوليد على شاشة MBC



تشهد المدارس اللبنانية ثورة تكنولوجية جديدة، تمثلت في استعمال الكتاب الإلكترونيE-booK ، لأول مرة بدلا من الأساليب التقليدية في التعليم؛ مثل السبورة والطباشير.
وذكر تقرير خاص -لنشرة التاسعة على قناة mbc1 في حلقة الجمعة 25 ديسمبر/كانون الأول- أن الكتاب الإلكتروني عبارة عن قرص مُدمج مزود بالمناهج التعليمية المقررة رسميا، من العلوم والرياضيات والتاريخ والجغرافيا ومواقعَ إلكترونية؛ مما يسهل على التلاميذ التفاعلَ مع ما يَدرُسونْ ويقرؤونه.
وذكر تقرير خاص لنشرة التاسعة، أعدته من بيروت مي عبد الله، أن مدرسة خالد بن الوليد، وهي واحدة من أربعين مدرسة، بدأت في استعمال الإلكتروني، وأضحى تلاميذها أكثر تفاعلا وتواصلاً مع المناهج التعليمية؛ لما يتضمنه الـ E- bookمن صور حية وتمارين سهلت عليهم أسلوب فهم الدروس.
ويقول عمر -أحد التلاميذ بالمدرسة- الذي وجد سهولة في تعلم الرياضيات، بعد أن أتقن رسم الأشكال الهندسية على الحاسب "إن الكتاب الإلكتروني كان جيدا لنا، ساعدنا في تسهيل أداء الواجبات والرسم، وسهل عملية الاستعانة بالصور والفيديوهات الحية خلال الدراسة".
ويعطي الكتاب الإلكتروني للتلميذ نفس الخيارات والإمكانات التي يحصل عليها عند قراءة أي كتاب عادي؛ كالتنقل من درس إلى درس ومن صفحة إلى أخرى، ووضع علامات معينة، وإضافة الملاحظات، ولكن بأسلوب أكثر دينامكية يجعل التلميذ يتفاعل مع درسه عبر صور الفيديو الخاصة بكل درس.
وقد عمل هذا المنهج الجديد على تحويل المواد الجامدة إلى متحركة؛ كمادة الجغرافيا؛ إذ يمكن الاستعانة ببعض المواقع الإلكترونية لمشاهدة صور حية عن نهر النيل مثلا، وعن موقعه الجغرافيا ومميزاته؛ مما يجعل الدرس أكثر تأثيرا، وأقرب إلى الواقع من مشاهدة صور جامدة في كتاب ورقي.
وهذه التقنية بدأت تروج في مدارس أوروبا منذ نحو عام، لكن خالد الشريف -المختص في العلوم التقنية- عمل على إدخالها إلى لبنان بداية هذا العام الدراسي، بعد أن زودها بالمناهج المطلوبة وببعض المواقع الإلكترونية؛ التي يمكن للتلميذ الاستعانة بها من دون أن يكون له حاجة في استعمال الإنترنت.
ويقول خالد الشريف "لقد تم تزويد الكتاب الإلكتروني بالمواقع المطلوب من التلميذ استخدامها كنوع من الضوابط؛ لمنعه من استخدام مواقع أخرى قد تتضمن ممنوعات أخلاقية أو ما شابه، ولا داعي لوجود إنترنت في المنزل لمتابعة الدروس؛ فكل شيء موجود في الكتاب الإلكتروني".
واستعمال الكتاب الإلكتروني يطرح المخاوف من فقدان الكتاب العادي رونقه وتأثيره؛ لذلك يحرص الأساتذة على تزويد التلامذة بتمارين على الورق حفاظا على استمرارية الأساليب التعليمية التقليدية التي لا غنى عنها.

Blogger Widgets
Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips